Vi skräddarsyr evenemang för privatpersoner/företag/familjer/kompisgäng och så vidare. Kontakta oss för förslag och upplägg

Yoga Nidra klasser och workshops

Kundaliniyoga Klasser och enskilda/ privata sessioner

Mediyoga/Medicinsk yoga Klasser och enskilda/ privata sessioner

Soundyoga Klasser startas upp hösten 2021

Yinyoga Klasser och enskilda/ privata sessioner

Gongbad & Soundhealing med kristallskålar i grupp eller enskilda sessioner

Mindfulnesskurser

Mindful walks

Breathwalks

Retreats

Workshops/events

NADA öronakupunktur

Reikihealing/behandling

Kvinnocirklar

 

 

NYHET HÖSTEN 2021 SOUNDYOGA

NYHET HÖSTEN 2021 INTRODUKTIONSKURS "LÄR KÄNNA GONGEN"

YOGA NIDRA

Yoga Nidra är en guidad meditationsteknik som oftast utförs liggandes i savasana- död mans position. På sanskrit betyder Nidra sömn och Yoga Nidra kallas ofta den sömnlösa sömnen/ Yogisk sömn. I Yoga Nidra går vi in i ett tillstånd mellan vakenhet och sömn där kroppen sjunker ner i ett tillstånd av djup avslappning, medan sinnet förblir klart, vaket och alert. Yoga Nidra tar oss igenom och förbi vårt medvetna mind/sinne och djupt in och ner i vårt undermedvetna. Detta kraftfulla tillstånd kan hjälpa oss med frigörande av minnen som fastnat i vårt undermedvetna, även med det som ligger i det medvetna mindet/sinnet. Både kroppen och sinnet ges möjlighet att släppa det som behövs släppas.
 
Sankalpa  
 
En del av Yoga Nidra är/kan vara Sankalpa.
Enkelt förklarat är Sankalpa intentionen vi sätter/tar med oss in i Yoga Nidran. Ditt hjärtas djupaste önskan och längtan. Ett frö du planterar/sår djupt i ditt medvetande, ett frö som skapar möjlighet för transformation i ditt liv på djupet.

 

YINYOGA

Texten är hämtad från Magdalena Mecwelds bok Vila dig i form.

"Yinyoga är precis som annan yoga – men också dess motsats.
Yinyogan undviker ”perfektionen” i en slut-position. Vi fokuserar på yin-delarna i kroppen så som skelett, myofascia, bindväv (som är en del av fascian), ligament, inre organ och de så kallade meridianerna.
De mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande.
Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro i stunden.
I yinyogan stretchar vi inte, vi drar inte och vi vill undvika att hålla kroppen i ytterlägen. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare (så kallad passiv stretch).
Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar.
Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation.
Denna yoga öppnar sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne".

 KUNDALINIYOGA

I Kundaliniyogan finner du alla delar som traditionellt ingår i yoga: Kroppsställningar, rörelsemönster(Asanas) andningstekniker(Pranayam) handpositioner(mudras) olika fokuseringstekniker, mantran (ljud och vibrationer) och meditationer.

Genom att utöva kundaliniyoga får du mer energi i ditt system. Du får en styrka till att klara livets alla utmaningar och svängningar. Du lär känna dig själv på djupet. Du skapar balans mellan anspänning och avslappning, en balans i ditt nervsystem. En mjukare smidigare kropp. Du får helt enkelt bättre hälsa såväl fysiskt som mentalt och emotionellt.

Kundaliniyogan ska du kunna implementera i din vardag. Du tar verktygen du får på yogamattan med dig in och ut i ditt liv.

MEDIYOGA/MEDICINSK YOGA

Mediyoga är en terapuetisk yogaform med sina rötter i Kundaliniyogan. Den binder samman mångtusenåriga yogiska erfarenheter med den moderna medicinska kunskapen. 

Mediyoga är till för alla. Yogan är mjuk och inkännande, med enkla rörelser och positioner. Övningarna utförs på matta alternativt sittandes på stol. Vi anpassar rörelserna helt efter din kropps förmågor, möjligheter och eventuella  begränsningar. 

Stort fokus ligger på den medvetna yogiska andningen. Olika koncentrationstekniker som handpositioner, ögonposition, ljudning/mantran fördjupar upplevelsen och effekten av yogapasset. Varje pass avslutas med meditation.

Mediyoga är djupverkande, avstressande, lugnande och balanserande för kropp och sinne. Denna yogaform används också på vårdcentraler runt om i landet.

Det bedrivs kontinuerligt forskning omkring Mediyogan och dess effekter.

 

GONGBAD/ SOUNDHEALING MED KLANGSKÅLAR & KRISTALLSKÅLAR

Varmt välkommen att "bada" i gongens djupt avslappnande, läkande ljudvågor och vibrationer. Vi inleder gongbadet med ett mjukt yogapass. Därefter lägger du dig till ro på din matta och bara tar emot gongens kärleksfulla läkande vibrationer.

Gongens/kristallskålarnas ljud och vibrationer skapar en djup avspänning och avslappning i såväl kropp som sinne, vågorna tar dig med på en resa i ditt inre landskap. Vibrationerna hjälper dig att släppa eventuella blockeringar du bär på.

Vissa tillfällen/events bjuder vi in kristallskålar och låter dess höga frekvenser och vibrationer samspela med gongarna.

Efteråt finns det... tid till integrering av upplevelsen i stillhet eller reflektion och eventuella frågor. 

 

MINDFULNESSKURSER

5 veckors kursen är en kurs i studiecirkelsform, dels för dig som är nybörjare i mindfulness men också för dig som vill friska upp din kunskap och egen praktik i mindfulness. Vi använder oss av och utgår från Ola Schenströms bok Mindfulness i vardagen. Boken beskriver på ett enkelt sätt vad mindfulness är och hur vi kan använda oss av det i vårt dagliga liv. Vi träffas en gång i veckan och mediterar tillsammans, samt går igenom veckans tema (från boken). Deltagarna tränar själva på daglig basis mellan träffarna. Allt material förutom boken ingår i kursen. Boken kan du beställa själv genom te x Bokus eller Adlibris. Önskar du hjälp med att beställa boken ordnar vi det.

8 veckors kursen är en fördjupning/fortsättning i mindfulness, upplägget är detsamma som 5 veckorskursen med gemensamma träffar en gång i veckan. Fördjupningskursen lägger dock mer tyngd på den egna träningen och att du för dagboksanteckningar för att följa din egen utveckling. Vi går djupare in på och utforskar mindfulness och mindfulnessträningen. Utöver "Mindfulness i vardagen"  tillkommer annan litteratur. Kursen avslutas med en endagsretreat som äger rum till största del i tystnad.

 

MINDFUL WALKS

Promenader i naturen där vi känner in den läkande kraften som moder jord besitter. Vi upplever med alla våra sinnen....det som är i oss och runt omkring oss, vår kropps rörelser, olika känslointryck, ljud, dofter, synintryck os v.

Vi stannar upp då och då, andas, rör oss tillsammans och mediterar.Tempot är långsamt och vi tar oss tid att landa i oss själva.

Som avslutning fikar vi och delar våra upplevlser omkring turen.

 

BREATHWALKS

Breathwalk är en gående form av kundaliniyoga, där du promenerar med synkroniserad andning. Du blir medveten om din andning och hur du kan få mer energi och skapa lugn och balans i ditt inre med hjälp av enkla redskap som du alltid bär med dig.

Att andas medvetet i kombination med dynamiska kroppsrörelser är en av grunderna inom kundaliniyoga. I Breathwalk tar du detta med dig ut i fria luften och får genom den friska promenadtakten en ännu bättre muskelanvändning och syreupptagning.

Breathwalk påverkar vår kondition, cirkulation, hormonbalans, hjärtrytm, lungkapacitet och emotionell balans positivt. Kombinationen av olika andningstekniker, gång och medveten uppmärksamhet ger klarhet och lugn.

Genom att balansera upp kroppen och öppna upp bröstet avlastar breathwalken kroppen och ger lättnad åt ansträngda muskler och leder. Övningar för rygg och bröst underlättar andningen och ger en friskare rygg. Syresättningen och cirkulationen i kroppen ökar vilket påverkar hela kroppen positivt. Andningsövningarna ger bättre lungkapacitet och påverkar humöret. Långsam djupandning sänker nivån av stresshormoner i kroppen.

 

RETREATS

Vad är en retreat?

Att dra sig tillbaka i stillhet och till en lugn miljö, ge sig tid att vara med sig själv, utan yttre stimuli. En tid till att blicka inåt, en tid för eftertanke och reflektion.

Retreaterna innehåller egen tid till vila och rekreation men också gruppmeditationer och/eller mindful walks och yoga.

Våra retreats hittar du under fliken Aktuellt när det är dags.

 

WORKSHOPS/EVENTS

Hittar du under fliken aktuellt.

 

NADA ÖRONAKUPUNKTUR

Akupunktur är en flera tusen år gammal behandlingsmetod som utvecklats i Kina. När man har studerat verkningsmekanismerna har man sett att akupunkturnålarna frisätter en rad ämnen som direkt påverkar viktiga delar av vår hjärna, i framförallt det som vi benämner som belöningssystemet.

Vad är NADA? 

En metod som utvecklades i USA under 70 talet. NADA användes då främst i behandling av abstinens vid olika beroendetillstånd.

NADA är/kan vara ett komplement till behandling av abstinensbesvär och sug i samband med te x  droger, alkohol, nikotin, läkemedel, sockersug os v. NADA används även i förbindelse med stressreducering, vid ångest, inre aggressioner och sömnbesvär. m.m.

 

REIKIHEALING/BEHANDLING

Vad betyder Reiki?

Reiki är Japanska och består av två ord: Rei som betyder "universiell" och ki som betyder "livsenergi". Motsvarande kinesiskans "chi" och Indiskans "prana".

Reiki är en holistisk behandlingsmetod, som utgår från att kropp och psyke är en helhet. Därför behandlar man ofta hela kroppen, även om man har besvär som begränsas till ett specifikt ställe/område.

När man ger reikibehandling lägger man händerna i olika positioner för att stärka livsenergin och aktivera den självläkande förmågan (som finns hos alla människor). Den fysiska beröringen aktiverar immunförsvaret och frigör våra "må bra hormoner" te x oxytocin. Reikin arbetar på flera plan samtidigt, den går även in i kroppens mer subtila energisystem som vid te x akupunktur och akupressur. Det finns även likheter med rosenterapi te x, som menar att smärtsamma minnen lagras i vår kropp i form av fysiska symptom som blockeringar,spänningar, värk och annat. Genom beröringen löser man upp spänningarna och klienten kan släppa taget om den bakomliggande orsaken till smärtan.

Under själva behandlingen ligger klienten påklädd med filtar på en brits, i en lugn och behaglig miljö. Behandlingen tar ca en timme. 

Reiki klassas idag som rehabliterande friskvård av skatteverket.

 

KVINNOCIRKLAR

Kvinnocirklar där vi tillsammans skapar ett Sacred space. Vi samtalar, mediterar, sjunger och dansar tillsammans. Höjer vår energi och hyllar urkvinnan i oss. Ett kärleksfullt, tillåtande, medkännande, hjärtligt space där vi hämtar och delar kraft.

Cirklarna kan bestå av olika teman.

I cirklen använder vi oss av en "talking angel", det innebär att när vi sitter i cirklen är det den som håller i "the talking angel" som har ordet och vi andra lyssnar in. The talking angel vandrar runt i cirklen så att var och en får sin tid och sitt space till att dela med sig.

Detta sätt att samtala i cirkel med en "talking stick" är en uråldrig tradition som använts i många ursprungsbefolkningar genom tiderna.